Google+ Followers

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

[Ο πίνακας της κεφαλίδας είναι του Cesar Santos. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στους δημιουργούς των έργων. Η ιστοσελίδα κάνει χρήση των εικόνων για λόγους ενημέρωσης.]

Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2014

Francisco Goya - Φρανθίσκο Γκόγια



Ο Ισπανός ζωγράφος και χαράκτης Φρανσίσκο Γκόγια γεννήθηκε το 1746 στο χωριό Φουεντετόδος όπου και έζησε τα παιδικά του χρόνια. Η οικογένειά του μετακόμισα στη Σαραγόσα και στα δεκατέσσερά του άρχισε τα μαθήματα ζωγραφικής με το ζωγράφο Χοσέ Λουθάν Μαρτίνεθ  που ήταν φίλος του πατέρα του,  μετά  μαθήτευσε δίπλα στον ζωγράφο της αυλής Φρανσίσκο Μπαγέ, το 1771 συνέχισε τις σπουδές του στη Ρώμη.
 Το 1773 παντρεύτηκε την Χοσέφα Μπαγέ, αδελφή του δάσκαλού του, έγινε ο ζωγράφος της αυλής όπως και ο κουνιάδος του. Έζησε πάντα στο περιβάλλον της αυλής γεγονότα όπως, αλλαγές του βασιλιά, το γαλλοϊσπανικό πόλεμο και την εισβολή του στρατού του Ναπολέοντα.  Το 1792 η υγεία του άρχισε να κλονίζεται με συνέπεια εκτός των άλλων να χάσει και την ακοή του.Το 1824 ζήτησε άδεια μετανάστευσης για λόγους υγείας στη Γαλλία, έζησε για λίγο στο Παρίσι και μετά στο Μπορντό όπου και πέθανε το  1828 σε ηλικία 82 ετών.


Αυτοπροσωπογραφία (1771-75)




Κυνήγι αγριόχοιρου (1775)





Η ομπρέλα ηλίου (1776-78)





Χορός στην όχθη του Μανζανάρε (1777)



Βόλτα στην Ανδαλουσία (1777)




Κυρία στρατιωτικού (1778-79)



Ο πωλητής σερβίτσιων (1779)





Παιχνίδι με τη μπάλα και το ξύλο (1779)




Αγώνας με νεαρό ταύρο (1780)






Αγία οικογένεια (1780)




Ο εσταυρωμένος Χρηστός (1780)





Η οικογένεια του Don Luis (1783)






Η γυναίκα του Juan Bermidez (1785)





Marqueza Rentejos (1786)





Χιονοθύελλα - Χειμώνας (1786-87)






Η πτώση (1786-87)




Το καλοκαίρι (1786-87)




Ο Κάρολος ΙΙΙ με κουστούμι για κυνήγι (1786-88)





Ημέρα εορτής του Αγίου Ισίδωρου (1788)





Don Manuel Osorio Manrique de Zuniga (1788)









Η οικογένεια του δούκα της Οσούνα (1788)






Μάγισσες  του Σαββάτου (1789)





Αυτοπροσωπογραφία στο εργαστήριο (1790-95)






Sebastian Martvnez (1792)



Έφιππος ταυρομάχος αρπάζεται από το ταύρο (1793)






Φωτιά τη νύχτα (1793-94)






Η κοντέσα του Κάρπιο Marquesa da la Solana (1793-95)



Η αυλή του φρενοκομείου (1794)





Ο Άγιος Φραγκίσκος βοηθά έναν ετοιμοθάνατο αμετανόητο (1795)





Πορτρέτο του Francisco Bayeu (1795)






Πορτρέτο του εμπόρου Μαρτίν Ζαπατερ (1797)





Πορτρέτο δούκισσας στην Άλμπα (1797)




Άγιος Γρηγόριος (1797)





Αλήθεια, χρόνος και ιστορία (1797-1800)






Πορτρέτο κοντέσας  από το Χιχόν (1797-1800)











Ο συγγραφέας και δικηγόρος Gaspor Megchor de Jovellanos (1798)





Ο Γάλλος πολιτικός Ferdinand Guillemardet (1798)






Πορτρέτο του Andris del Peral (1798)





Ο Ισπανός ζωγράφος και χαράκτης Asensio Julia (1798)






Το θαύμα του Αγίου Αντωνίου (1798)







Λεπτομέρεια





Λεπτομέρεια








Η σύζυγος του Γκόγια Τζοζέφα (1798 ή 1814)




Ο καρδινάλιος Luis Maria de Borbon (1798-1800)





Γυμνή γυναίκα ή Γυμνή μάχα (1799-1800)
Την εποχή που έγινε ο πίνακας, απαγορευόταν το γυμνό στην Ισπανία. Ο πίνακας κατασχέθηκε από την Ιερά Εξέταση και ο ίδιος βρέθηκε απολογούμενος, χάρις τις διασυνδέσεις του όμως το θέμα κουκουλώθηκε.







Ντυμένη γυναίκα ή Ντυμένη μάχα (1800-03)





Κοντέσα του Χιχόν (1800)





Κάρολος ΙV και η οικογένειά του (1800)





Γυναίκες στο μπαλκόνι (1800-14)






Ο δούκας της Αλκούντια Μανουέλ ντε Γοδόι  "Ο πρίγκιπας της ειρήνης" (1801)





Ο Φερνάν Νούνιες (1803)




Βαρθολομαίος  Σουρέντα Μίσερολ (1804-06)





Η κυρία Τερέζα Σουρέντα  (1804-06)






Francisca Sabasa y Garsia (1804-08)





Ισαβέλλα ντε Πορσέλ (1805)





Πορτρέτο της ηθοποιού Αντωνίας Ζαρατε (1805)






Ο Μαραγκατο με το όπλο του έτοιμο και ο μοναχός Πέδρο (1806)






Ο μοναχός Πέδρο κρατώντας το όπλο και ο Μαρεγκάτο (1806) 





Ληστές απογυμνώνουν και βιάζουν δυο γυναίκες - Επίθεση των ληστών ΙΙ (1808-11)




Μάχα και προξενητής (1808-12)






Νεκρή φύση με χρυσόψαρα (1808-12)





Μεταφέροντας νερό (1808-12)







Λεπτομέρεια






Ακονιστής μαχαιριών (1808-14)





Ο Κολοσσός (1808)






Πορτρέτο του Victor Guye (1810)





Αλληγορία για τη πόλη της Μαδρίτης (1810)




Κυρία Narcisa Baranana de Goicoechea (1810)






Πορτρέτο της Αντωνίας Σαρατε (1810-11)






Ο Ισπανός ιστορικός Χουάν  Αντώνιο Γιορέντε (1810-11)




Ο χρόνος και ηλικιωμένες γυναίκες (1810-12) 





Σκηνή στη φυλακή (1810-14)   





Πομπή στην Ανδαλουσία (1812)




Πορτρέτο του δούκα του Ουέρλικτον  (1812)





Ο Μαριάννο Γκόγια, μεγαλύτερος γιος του καλλιτέχνη 1812-14




Ταυρομαχία στην ύπαιθρο (1812-14)





Φρενοκομείο (1812-14)








Ανάκριση στην Ιερά Εξέταση  (1812-19)





Ο βασιλιάς Φερδινάνδος VII με βασιλικό μανδύα (1814)





Πορτρέτο του Φερδινάνδου VII (1814)





Η δεύτερη ημέρα του Μάη του 1808 - The charge of the Mamelukes (1814)







H τρίτη ημέρα του Μάη του 1808 - Η εκτέλεση υπερασπιστών της Μαδρίτης (1814)
Στις 3 Μαϊου του 1808 εκτελέστηκαν 400 Ισπανοί από τα γαλλικά στρατεύματα εισβολής, το γεγονός έγινε αφορμή για μια γενικευμένη Ισπανική εξέγερση.




Ο Δούκας της Σαραγόσα Χοσέ Παλαφοξ έφιππος (1814)
Συμμετείχε με τις φιλελεύθερες ιδέες του σαν καπετάνιος στην πολιορκία της Σαραγόσα στον πόλεμο για την ανεξαρτησία της.






Αυτοπροσωπογραφία (1815)





Η τελευταία κοινωνία του Αγίου Ιωσήφ της Καλασάνθα (1819)




O Χριστός στο όρος των ελαιών (1819)







Το σιδηρουργείο (1819)





Ο Κρόνος καταβροχθίζει τα παιδιά του (1819-23)*
Μαύροι πίνακες*
Το 1819 ο Γκόγια μετακόμισε σε ένα σπίτι έξω από τη Μαδρίτη. Ήταν η "έπαυλη του κουφού", ονομασία που δόθηκε μάλλον γιατί ο προηγούμενος ένοικος ήταν κουφός, αν και ο ίδιος ήταν σχεδόν κουφός από τη σοβαρή ασθένεια που τον ταλαιπωρούσε.
Εκεί χωρίς παραγγελία άρχισε να ζωγραφίζει στους τοίχους του σπιτιού του. Έκανε 14 έργα (μαύροι πίνακες) στα οποία δεν έδωσε όνομα, το όνομα κάθε έργου έχει δοθεί από τους ανθρώπους της τέχνης μετά.





Tiburcio Pirez y Cuervo (1820)




Αυτοπροσωπογραφία με το γιατρό Αριέτα (1820)




Διάβασμα (1820-21)*





Asmodea (1820-23)*






Μάγισσες του Σαββάτου - Η μεγάλη κατσίκα (1820-23)*





Προσκύνημα στον Άγιο Ισίδωρο (1820-23)*






Άτροπος (1821-23)*
Η Άτροπος ήταν μία από τις τρεις μοίρες της Ελληνικής μυθολογίας που κρατώντας ένα ψαλίδι έκοβε το νήμα της ζωής. Ήταν κόρη της Νύχτας ή της Θέμιδος και του Δία.  






Δυο μοναχοί 1821-23)*






Ramon Satui (1823)






Ο Άγιος Πέτρος μετανοών (1823-25)




***





Τυφλός κιθαρίστας (1778)







Η δυσκαμψία (1778-80)





Κορίτσι ακούει κιθάρα (1796-97)





Γυμνή γυναίκα κρατώντας καθρέφτη  (1796-97)





Αρπαγή (1797-98)




Εξαγωγή δοντιού (1797-98)




Δεν υπάρχει θεραπεία (1797-98)





Ήδη από το παππού του (1797-98)





Ναι έσπασε το κανάτι (1797-98)





Αυτοπροσωπογραφία (1799)






Από τι θα πεθάνει ? (1799)




Και το σπίτι του καίγεται (1799)





Πλήγμα (1799)







Μέχρι θανάτου (1799)





Κακιά νύχτα (1799)







Θα δούμε αργότερα (1803-12)





Δεμένος φυλακισμένος 1806-12



Γιατί ? (1810-20)

Δημιούργησε μια ενότητα 82 χαρακτικών με τίτλο "Οι συμφορές του πολέμου" αποτυπώνοντας  την σκληρότητα του πολέμου.





Η αιχμαλωσία είναι τόσο βάρβαρη όσο και το έγκλημα (1810ς)




Μεγάλο κατόρθωμα ! με νεκρούς  (1810-12)
Βρετανικό μουσείο






Το ίδιο-Καταστροφές του πολέμου (1810-15)





Τι κουράγιο ! (1810-15)





Και δεν υπάρχει καμία θεραπεία  (1810-23)





Τ ο χειρότερο είναι να επαιτούν (1812-15)




Αυτό είναι το χειρότερο (1812-15)





Τι περισσότερο μπορεί να κάνει κανένας ? (1812-15)





Ούτε εδώ (1812-15)





Μεταφορά στο νεκροταφείο (1812-15)


*


Χωρικός μεταφέρει γυναίκα (1812-23)




Ποιος μπορεί να το σκεφτεί αυτό ? (1814-23)




Η κόρη του καλλιτέχνη, Gumersinda Goicoechea (1815)





Η γενναιότητα του Martincho στην αρένα της Σαραγόσα (1815-16)







Η ταχύτητα και η τόλμη του Χουανίτο Απινιάνι στην Αρένα  της Μαδρίτης (1815-16)






Ατυχές περιστατικό στα μπροστινά καθίσματα στο ρινγκ της Μαδρίτης (1815-16)






Τρεις άνδρες σκάβουν (1819)




Αυτοπροσωπογραφία 78 ετών (1824)





Πορτρέτο του γιου του Χαβιέρ Γκόγια (1824)






Είμαι ακόμα μαθητευόμενος (1824-28)





Ισπανική διασκέδαση (1825)


*  


Δυο άνδρες παλεύουν






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αναγνώστες